Allt Om Min Vardag -




Happy Socks

Förbannad!

Har kontakt med en gammal kompis sen mina skoldagar nerifrån skåne.
Hon är en supergo tjej, men tyvärr har hon självskadebeteende. De flesta vet nog vad som menas med det. Men för er andra så ska jag berätta vad det är.
Det är tjejer o killar, men mest tjejer faktiskt, som skadar sig själva när de mår dåligt eller får ångest. Ofta så skär de sig på armarna eller benen. De kan oxå försöka strypa sig själva. Det är många olika varianter på varför de gör detta. Men en del förklarar det som att när de ser blodet från armarna är det som att ångesten rinner ur dom. Men det är nog olika från person till person. Det värsta jag vart med om är att en tjej har svalt ett rakblad.
Men detta ska man iallafall ta på allvar. Ibland kan det bli på allvar. Riktigt illa faktiskt.
Nu är det så att många av dessa tjejer med sitt självskadebeteende hamnar inom psykiatrin. O många psykavdelningar vet inte hur de ska göra för att få dessa tjejer på andra tankar. Men en plats med bra rykte är Rättpsyk i Sundsvall.
Rättpsyk tänker ni då. Är det inte dömda som sitter där? Jo.. precis..
Men varför hamnar då dessa tjejer där. Ja du, det kan man tänka sej. O det undrar verkligen jag!
Jag som jobbar inom detta område tycker detta är ganska konsitgt. varför blanda dömda med tjejer som skadar sej?

Nu är det så att eftersom jag har kontakt med Camilla som hon heter så vet jag hur hon behandlas där. Ja hon är alltså patient där. O det är hemskt. När hon går till personalen o säger att hon mår dåligt får hon inget stöd, hon får sitta i isoleringen, eller så får hon tvångshandskarna.. Inget lugnande samtal med personalen som ska vara där som stöd för henne när hon mår dåligt. Jag tror på att samtal kan göra mycket för dessa tjejer. Finns där för dom. Straffa dom inte med isolering eller tvångshandskar.
Ja iallafall. Camilla har nu tröttnat på detta o kontaktat en del medier. SVT har nappat på detta o nu gjort ett repotage om henne.
Kolla denna länken: http://svt.se/2.55868/1.1503366/utskriftsvanligt_format
Där har de intervjuat Erik Söderberg, chef för Rättspsykiatriska regionvårdsenheten o Camilla själv.  
Titta o reagera! För dessa tjejers skull.
Det kommer komma mera på tv om detta inom kort tid.. Håll ögona öppna..
jag kommer med mer info så fort jag vet..

Jag blir ledsen när jag ser detta, men även väldigt glad. För jag vet att jag inte jobbar med straff där jag jobbar. Vi samtalar o umgås med våra patienter som oxå sitter på psyket.. varför straffa dom för att dom mår dåligt!? Skärpning.
Är du på ditt jobb som stöd, ska du inte bara skicka iväg nån på nåt straff så du kan fika vidare eller sitta framför datorn. Man ska finnas där för sina pateiner! Man ska bry sej..
Camilla jag tror på dej. O är det nån som vill följa hennes blogg så finns hon här: http://millanilsson.blogspot.com/

Upprörd o varm ska jag nu krypa ner i sängen..
.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Tack amelie för att du bryr dej. Detta inslaget som blev längre igår kväll visades också i sydnytt igår. Så mina anhöriga kunde se inslaget i SKÅNE! Jag e faktiskt glad att jag vågade detta o jag måste tala om att personalen har inte sagt ett enda ord om det. Undrar om dem e rädda för ngt? Vad skulle det vara? hm rädda för att det skall bli ngt mer av detta? Ja det hoppas jag att det blir:)

Ha det bra gumman min så hörs vi!

Kram o tack för ditt visade intresse:)

2009-04-02 @ 08:39:54
URL: http://millanilsson.blogspot.com
Postat av: Alexandra

bra att detta kommer ut till allmänheten!

2009-04-02 @ 08:56:17
URL: http://fiestadfogdegard.blogg.se/
Postat av: Putte Alvarsson

Hallå där släkting..

Tyckte de du skrev var väldigt bra och informativt.

Skönt att de finns folk som du som bryr sig.

Kan tänka mej att de inte är så lätt i detta samhälle som vi lever i, att må dåligt i och få den hjälp man behöver. Skönt för Camilla att kunna vända sig till dej och prata om sina problem.

Tror även jag att brist på att få prata om sina problem ställer till de för många. Tyvärr så tror jag att de bara blir fler som kommer att få liknande problem när läget i världen ser ut som de gör idag.

Kram Putte.

2009-04-02 @ 08:57:18
Postat av: Sarah

Ett mycket viktigt och angeläget ämne du tar upp här, tycker jag. Och verkligen på tiden att det uppmärksammas i media. Väldigt starkt och modigt av din kompis!

Den människosyn och inställning till patienterna du själv ger uttryck för tror jag är alldeles avgörande för att kunna hjälpa dessa människor på lång sikt. Så med fler som dig inom psykiatrin finns det hopp!

2009-04-02 @ 11:41:09
Postat av: Amelie

Tack tack tack för all respons!!

jag tar tacksamt emot mer.. gärna lite tankar o funderingar från er oxå...



Sarah: Dina ord värmer mej, för jag kämpar verkligen för att vara bra o rättvis på mitt jobb.



Putte: Det är som du säger. det blir värre o värre. Men mitt mål är att vara ett litet lyckopiller här i världen! =)

2009-04-03 @ 22:13:06
URL: http://ameliesdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg listad på Bloggtoppen.se Mikro Tofflor för 249 kr Photobox - 100 foton gratis Frossle.com Saray.se iPhonebutiken.se DrLove.se
Annonser från BloggPartner
Happy Socks Dentaworks Gratisbio.se Photobox